Art Stations of the Cross

26 feb 2020 (11:00) t/m 11 apr 2020 (17:00)

Hedendaagse kunstpelgrimage in Deventer
26 februari – 11 april 2020

Elke stap die je in de pittoreske binnenstad van Deventer zet, elk kunstwerk waarbij je stil komt te staan, herinnert je eraan hoe kwetsbaar de mens is.

Onrecht, oorlog en eenzaamheid zijn van alle tijden. Het lijden is onafwendbaar. En toch zijn er altijd mensen die zich inzetten voor vrede, gerechtigheid en naastenliefde. Volg de voetsporen van bezieling in Deventer!

De internationale Art Stations of the Cross vindt in 2020 – na edities in Londen, Washington DC, New York en Amsterdam – plaats in het hart van de eeuwenoude Hanzestad Deventer. Veertien kunstenaars verbeelden het lijden van Jezus en van mensen in onze tijd. Langs de kunstwerken loopt een pelgrimsroute.

Deze kunstzinnige contemplatieve tocht voert de bezoekers langs culturele, historische, maatschappelijke en religieuze organisaties in Deventer. Wij beogen inspirerende kunst te verbinden met enerzijds het passieverhaal en anderzijds de plaatsen waar hartstocht, enthousiasme en commitment voor elkaar zichtbaar zijn in de plaatselijke gemeenschap.
Het wordt een boeiend geheel met kunstwerken uit verschillende kunstdisciplines, van verschillende kunstenaars, op verschillende locaties. De kunst daagt uit en maakt eigen interpretaties in relatie tot het thema mogelijk.

De oude spirituele traditie van het lopen van de kruisweg ontstond in de vierde eeuw in Jeruzalem en kwam in de middeleeuwen naar het westen. Nu krijgt het een nieuwe vorm langs religieuze en seculiere locaties, zoals de Grote of Lebuinuskerk, het Geert Groote Huis, het Etty Hillesum Centrum, de Bibliotheek Deventer, Vluchtelingenwerk, de Broederenkerk en Meester Geerthuis. Ze openen hun deuren voor hedendaagse videobeelden, soundscapes, foto’s, installaties of beeldhouwwerken van onder ander Sara Rajaei, Masha Trebukova, Ans Heij, Roy Villevoye en Jan Dietvorst.

Te zien in Museum Geert Groote Huis:

Road Movie 2016: een multi-channel audiovisuele installatie
Peter Bogers
1 uur 15 minuten doorlopend.

In 2015 heeft “Videoformes” aan Peter Bogers, een Nederlandse kunstenaar uit Amsterdam, de opdracht gegeven een kunstwerk te maken, dat gepresenteerd zou worden op het festival in Clermont, in maart 2016. Bogers werkt als onafhankelijk visueel kunstenaar sinds 1981.

Voor “Videoformes” ontwikkelde hij een project met de naam “Road Movie”, waarvoor hij de streek van de Auvergne intensief doorkruiste. Gedurende enkele weken, filmend vanuit het zijraam van een auto, ging hij op jacht naar honderden kruisbeelden en religieuze standbeelden die langs de kleine landwegen gevonden kunnen worden en die vaak opgenomen zijn in een indrukwekkende natuurlijke omgeving. Deze opnames zijn het basismateriaal, waarmee Bogers een drie-kanaals audiovisuele installatie heeft gecomponeerd, die ons onvermijdelijk confronteert met twee verschillende mentale condities, die onlosmakelijk verbonden zijn met het idee van reizen.

Als automobilist kun je, na een lange rit, de auto stoppen (bij een willekeurig standbeeld) en vervolgens met het uitschakelen van de motor, een overweldigende ommekeer ervaren in je gemoedstoestand. Je denkwijze verandert van geconcentreerd zijn op het vooruit rijden in een soort schelp van mechanisch geluid, tot stilstand en natuurlijke stilte. Bogers zet zijn auto altijd stil, precies recht voor een historisch kruisbeeld of standbeeld en samen met de vaak indrukwekkende natuurlijke achtergrond helpt dat bij het maken van deze plotselinge contemplatieve mentale overgang. In contrast met de moderne geasfalteerde weg waarnaast de religieuze objecten staan, confronteren zij je direct met een historisch existentiële benadering van leven waarin religie gebruikt werd om greep te krijgen op, en betekenis te geven aan leven en sterfelijkheid.

Het is fascinerend te ervaren dat een eeuwenoud icoon in een alledaagse omgeving nog steeds kan functioneren als een gevoelsmatige katalysator, die ons verstand helpt zich direct te verbinden met zijn omgeving en tegelijkertijd te reflecteren op die verbinding. De tegenstelling tussen de rusteloze, lawaaiige en enigszins desoriënterende scenes van het autorijden en de scenes waar de camera voortdurend de omgeving registreert, is tot een maximum opgevoerd, ook omdat de overgang plaats vindt op drie installatieschermen op hetzelfde moment.

Het werk veroorzaakt overweldigende omkeringen in iemands gemoedstoestand op de magische momenten waarop snelle beweging plotseling tot stilstand komt en tegelijkertijd autogeluid onmiddellijk wordt vervangen door subtiel achtergrondgeluid van de directe omgeving.

Klik hier voor meer informatie over het werk van Peter Borgers

“Dat wat gered is, zal nooit zijn wat we in de loop van de tijd hebben geprobeerd te beschermen, maar wat we hebben laten muteren, zodat het weer zichzelf kan worden in een nieuw tijdperk”. (Dirk de Wachter in ‘Borderline Times’). Vanuit dit perspectief gezien lijkt het dat de oude iconen, nu gelegen naast moderne geasfalteerde wegen, erin geslaagd zijn te veranderen in een nieuw en nuttig bestaan.

De moderne kruiswegstatie is te bezoeken van Aswoensdag (26 februari) tot en met Stille Zaterdag (11 april), van woensdag t/m zaterdag van 11.00 uur tot 16.00 uur. De start van de route is in de Grote of Lebuinuskerk, maar is ook te volgen door de kaart op de website (via smartphone). De folder met de route is te verkrijgen bij de meeste locaties.
De opening vindt plaats op woensdag 26 februari om 17.30 uur in de Grote of Lebuinuskerk en zal worden verricht door wethouder Carlo Verhaar.
Curatoren: theoloog en mediakunstenaar Arent Weevers, curator en cultuurhistoricus Anikó Ouweneel.
Organisatie: Stichting Faces I See Faces, Heart and Soul | Studentenpastoraat Deventer en Visio Divina in samenwerking met vele andere organisaties.
Meer informatie via curator Anikó Ouweneel aniko@websophia.com of www.artstations.org.

Klik hier voor: Persbericht Art Station of the Cross Deventer