Road Movie 2016 door Peter Bogers

01 jul 2020 (11:00) t/m 27 sep 2020 (17:00)

Road Movie 2016: een multi-channel audiovisuele installatie
Peter Bogers
1 uur 15 minuten doorlopend.

In 2015 heeft “Videoformes” aan Peter Bogers, een Nederlandse kunstenaar uit Amsterdam, de opdracht gegeven een kunstwerk te maken, dat gepresenteerd zou worden op het festival in Clermont, in maart 2016. Bogers werkt als onafhankelijk visueel kunstenaar sinds 1981.

Voor “Videoformes” ontwikkelde hij een project met de naam “Road Movie”, waarvoor hij de streek van de Auvergne intensief doorkruiste. Gedurende enkele weken, filmend vanuit het zijraam van een auto, ging hij op jacht naar honderden kruisbeelden en religieuze standbeelden die langs de kleine landwegen gevonden kunnen worden en die vaak opgenomen zijn in een indrukwekkende natuurlijke omgeving. Deze opnames zijn het basismateriaal, waarmee Bogers een drie-kanaals audiovisuele installatie heeft gecomponeerd, die ons onvermijdelijk confronteert met twee verschillende mentale condities, die onlosmakelijk verbonden zijn met het idee van reizen.

Als automobilist kun je, na een lange rit, de auto stoppen (bij een willekeurig standbeeld) en vervolgens met het uitschakelen van de motor, een overweldigende ommekeer ervaren in je gemoedstoestand. Je denkwijze verandert van geconcentreerd zijn op het vooruit rijden in een soort schelp van mechanisch geluid, tot stilstand en natuurlijke stilte. Bogers zet zijn auto altijd stil, precies recht voor een historisch kruisbeeld of standbeeld en samen met de vaak indrukwekkende natuurlijke achtergrond helpt dat bij het maken van deze plotselinge contemplatieve mentale overgang. In contrast met de moderne geasfalteerde weg waarnaast de religieuze objecten staan, confronteren zij je direct met een historisch existentiële benadering van leven waarin religie gebruikt werd om greep te krijgen op, en betekenis te geven aan leven en sterfelijkheid.

Het is fascinerend te ervaren dat een eeuwenoud icoon in een alledaagse omgeving nog steeds kan functioneren als een gevoelsmatige katalysator, die ons verstand helpt zich direct te verbinden met zijn omgeving en tegelijkertijd te reflecteren op die verbinding. De tegenstelling tussen de rusteloze, lawaaiige en enigszins desoriënterende scenes van het autorijden en de scenes waar de camera voortdurend de omgeving registreert, is tot een maximum opgevoerd, ook omdat de overgang plaats vindt op drie installatieschermen op hetzelfde moment.

Het werk veroorzaakt overweldigende omkeringen in iemands gemoedstoestand op de magische momenten waarop snelle beweging plotseling tot stilstand komt en tegelijkertijd autogeluid onmiddellijk wordt vervangen door subtiel achtergrondgeluid van de directe omgeving.

Klik hier voor meer informatie over het werk van Peter Bogers

“Dat wat gered is, zal nooit zijn wat we in de loop van de tijd hebben geprobeerd te beschermen, maar wat we hebben laten muteren, zodat het weer zichzelf kan worden in een nieuw tijdperk”. (Dirk de Wachter in ‘Borderline Times’). Vanuit dit perspectief gezien lijkt het dat de oude iconen, nu gelegen naast moderne geasfalteerde wegen, erin geslaagd zijn te veranderen in een nieuw en nuttig bestaan.